5 trenduri sustenabile adoptate de industria luxului
Industria de lux este un termen greu de definit. Poate însemna ceva diferit pentru fiecare persoană. Italienii o numesc “dolce far niente”, un concept care se remarcă prin excelență în inovare și industria producătoare (haine, mașini, bijuterii etc.), pe când în cultura franceză vorbim de ”art de vivre”, care face referire la familie, patrimoniu, moșteniri, vinuri, art a la table și accesorii.
Orice atribute i-am aduce, luxul se poate referi la un preț ridicat, exclusivitate și unicitate, materiale de înaltă calitate, design sau măiestrie. Din cauza acestor asocieri și a presupunerii că oamenii vor cumpăra în mod natural mai puține articole și experiențe de lux decât cele de pe piața de masă, industria poate apărea ca fiind inerent conștientă. Dar este ea cu adevărat?
Industria luxului este adesea asociată cu termeni precum consumerism excesiv, venit disponibil și plăceri vinovate. Cu toate acestea, în condițiile în care consumatorii din generația Millennials și generația Z conduc 85% din creșterea globală a vânzărilor de lux, așteptările lor ca mărcile de lux să fie aliniate la valorile lor devin din ce în ce mai importante. Generațiile mai tinere sunt într-adevăr mai conștiente de impactul social și de mediu al deciziilor lor de cumpărare și sunt mai predispuse să cumpere de la o marcă care rezonează cu valorile lor personale. Mărcile de lux care doresc să își păstreze statutul pe piața de lux trebuie să evolueze pentru a ține pasul cu această tendință în creștere către un lux etic și durabil.
Iată cum industria de lux schimbă paradigma către sustenabilitate:
Mărcile de lux se orientează spre sustenabilitate și abordări conștiente
Cum se pot repoziționa mărcile de lux pentru a îmbrățișa această schimbare și pentru a integra luxul durabil în povestea lor? Cheia este autenticitatea. Mărcile trebuie să implementeze cu adevărat sustenabilitatea și modelele ecologice în practica lor, de la zero, înainte de a începe să creeze un hype în jurul acestora.
Faimoasa marcă de diamante de lux Tiffany, de exemplu, activează într-o industrie care a fost criticată pentru că a provocat conflicte în comunitățile din Africa. Pentru a schimba în mod pozitiv această percepție, brandul de lux a fost unul dintre primele nume mari de bijuterii care s-a aprovizionat cu metale și diamante de la companii miniere responsabile.
În prezent, Tiffany are o politică de toleranță zero în ceea ce privește achiziționarea de diamante din țări în care sunt încălcate drepturile omului. De asemenea, au o fundație filantropică care se ocupă de conservarea recifurilor și de sensibilizarea cu privire la mineritul responsabil.
Marketingul de lux crește gradul de conștientizare cu privire la impactul durabil și conștient
Brandul de ceasuri mecanice de lux Rolex a fost un precursor în acest domeniu prin programul său de premii. Prin intermediul Rolex Award for Enterprise, marca de ceasuri de lux oferă un premiu mare în bani unor antreprenori cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani pentru proiecte care aduc o schimbare pozitivă la nivel de mediu sau cultural. Această abordare față de luxul sustenabil și de inovarea conștientă din punct de vedere social este strălucitoare, revigorantă și face pași reali pentru a îmbunătăți nu doar viața indivizilor, ci și a planetei în ansamblu.
Industria de lux tinde către un echilibru între transparență și exclusivitate pentru a inspira consumatorii din generația Millennials și generația Z
Mărcile de lux au îmbrățișat întotdeauna un element de misticism, dar vremurile se schimbă, iar în era digitală consumatorii sunt dornici de mai multe informații. Ei vor să se asigure că deciziile lor de cumpărare reflectă etica lor.
Branduri de modă precum The People Tree și Everlane îmbrățișează acest lucru, oferind consumatorilor posibilitatea de a se întâlni cu cei care le produc hainele sau de a face tururi digitale ale fabricilor. Această metodă nu numai că oferă transparență consumatorilor pentru a prezenta practicile corecte și etice, dar subliniază și faptul că aceste articole de îmbrăcăminte sunt create de artizani locali, ceea ce le face autentice și unice – adevăratul ethos al luxului social.
Ascensiunea luxului durabil: responsabilitate socială și impact pozitiv asupra mediului
Marile mărci de lux răspund deja așteptărilor milenialilor în materie de responsabilitate socială și de impact pozitiv asupra mediului. Grupul Kering, de exemplu, care deține Gucci, Stella McCartney și Saint Laurent, printre alte mărci de lux, își mărește ponderea materiilor prime regenerabile pentru a-și îmbunătăți sustenabilitatea.
„Fly less, stay longer” attitude
Un trend care ia amploare se remarcă printre călătoriile internaționale, și anume atitudinea “zburați mai puțin, stați mai mult”. Pandemia a adus multe beneficii involuntare, oferind destinațiilor sensibile din punct de vedere ecologic posibilitatea de a se reface. Printre eforturi se numără limitarea numărului de vizitatori la Veneția, în timp ce Maldive dezvoltă modalități de a face turismul mai durabil.
A crescut, de asemenea, o tendință pentru turismul de lux cu impact redus, contribuind la protejarea ecosistemelor și a comunităților din jur. De asemenea, industria aeronautică depune eforturi susținute pentru a ajunge la un zbor net-zero până în 2050, producând o creștere de 50 de ori a producției de hidrogen verde în următorii șase ani.
În condițiile în care consumatorii din generația Millennials și generația Z reprezintă 30% din totalul cumpărătorilor de produse de lux și sunt pe cale să reprezinte 45% până în 2025, mărcile de lux trebuie să își accelereze eforturile în direcția sustenabilității și a unui stil de viață conștient dacă vor să rămână relevante – ceea ce nouă ne convine, căci există întotdeauna loc pentru mai multă grijă față de planetă și resursele ei.